Organisme d'Enquête sur les Accidents et Incidents Ferroviaires

Denemarken Great Belt Bridge Accident

Danemark Great Belt Bridge Accident

Het spoorwegongeval op de « Great Belt Bridge » deed zich op 2 januari 2019 voor op de Great Belt brugverbinding in Denemarken wanneer een reizigerstrein botste met een oplegger van of op een voorbijrijdende goederentrein. De « Great Belt Fixed Link » is een 18 km (11 mi) lange brug-tunnelverbinding tussen de Deense eilanden Seeland en Funen, en het ongeval deed zich voor op de West Bridge, dichtbij Funen. Het ongeval gebeurde tijdens een storm waardoor de brug gesloten was voor het wegverkeer, maar niet voor het treinverkeer.

De voorlopige conclusies van het Nationale Onderzoeksorgaan (NIB – National Investigation Body) van Denemarken tonen aan dat opleggers mogelijk onvoldoende tegen de bewegingen zijn beschermd wanneer deze op “pocket-wagons” worden vervoerd. In het bijzonder bleek het mechanisme dat de vergrendeling van de koppelpen van de koppelinrichting (type FW6170) van “pocket wagons” garandeert, meermaals ontgrendeld te zijn. Daarom heeft het Deense National Investigation Body een veiligheidswaarschuwing uitgebracht en heeft de Deense nationale Veiligheidsinstantie (NSA) bij het Joint Network Secretariat (JNS) de opstart van een spoedprocedure aangevraagd.
Het JNS Panel, vertegenwoordiger van de hele spoorwegsector, aanvaardde de aanvraag en heeft een werkgroep opgericht die wordt georganiseerd en voorgezeten door het Spoorwegbureau van de Europese Unie (ERA).

De werkgroep bestond uit experten van de betrokken sectororganisaties en heeft een actieplan vastgelegd met verzachtende maatregelen op korte termijn. Het actieplan is nu beschikbaar op de website van het Europees Spoorwegbureau: European Action Plan

Met deze maatregelen beoogt men het veiligstellen van:

Het onderzoeksverslag is beschikbaar op de website van het Deense onderzoeksorgaan.

Menu